Výška tónu, doznievanie a rezonančná skriňa klavíra Ideálne by bolo pre zvukovú kvalitu tónu klavíra, keby všetky struny boli z rovnakého materiálu. Pri takomto postupe by sa však museli okrem veľmi krátkych strún pre vysoké tóny napínať na rám klavíra i basové struny s dĺžkou niekoľko metrov. Aby nedochádzalo k takýmto diaľkovým extrémom, s ktorými sú spojené i značné rozdiely vo vyžarovaní akustickej energie, bolo nutné zvýšiť u strún pre hlboké tóny ich hustotu. Preto sú struny okrútené tenkým medeným drôtikom. Pretože značná dŕĺka a hmotnosť basových strún prispieva k vyššiemu vyžarovaniu zvukovej energie než by sa dosiahlo u strún pre strednú a vysokú frekvenciu, napínajú sa pre tieto frekvenèné oblasti miesto jednej struny dve alebo tri. Ako už bolo povedané v nižších (basových) dve a vo vyšších tri. Pri buchnutí kladivka po strune stúpa amplitúda spoèiatku prudko k maximu, ale potom sa tón len pomaly utlmuje. Najdlhšiu dobu doznievania (až 50 sek.) majú basové struny. V strednej polohe doznieva tón približne 10 sek a v najvyšších oktávach je doba doznievania od 0,4-1 sek. Pred klavírom proti otvorenej hornej doske znie základný tón i
čiastkové tóny s vyššou intenzitou, než v priestore za klavírom. Rezonančná skriňa klavíra a rezonančná doska sa vyrábajú z dreva. Pri pokusoch sa iné materiály neosvedčili. |
|
|||
|
||||