Úvod
Ľudstvo
začalo využívať vodnú energiu prostredníctvom vodného kolesa už v staroveku. V Indii a
v Číne využívali energiu risk pomocou vodných kolies na
zavlažovanie pozemkov už pred viac ako 4000 roli. Neskôr z Egypta a
Mezopotámie sa rozšírilo ich používanie aj do Európy. Tu sa
používalo najmä na pohon mlynov, hámrov a pod. Vodnými kolesami sa najprv
využívali také lokality, kde bolo prirodzene sústredená vodná energie
(spád a prietok). Neskôr sa za
účelom sústredenia energie na toku začali budovať rôzne vodné
stavby, najmä v miestach, kde bola mechanická energie potrebná pre rôzne
činnosti človeka.
Na
zdokonalení vodných kolies pracoval už Leonardo Da Vinci (145 2- 1519).
Pozoruhodný je aj výkres francúza Besaona z roku 1578, ktorý zobrazuje vodné
koleso so skrutkovitými lopatkami, uzavreté v akejsi murovanej špirále a
tvoriace prechod od vodného kolesa k turbína.
Skutočný
rozvoj konštrukcie vodných motorov bol viazaný na poznanie teoretických
základov využitie vodnej energie, ktoré prvýkrát vyjadril Torricelli v r.
1642. Neskôr (v r. 1730) podáva Bernoulli teóriu Segnerovho kolesa, ktoré
pracuje na princípe reakcie. Táto teórie bola neskôr základom pre
konštrukcie pretlakových turbín.
Od
polovice XVIII. storočia a začiatkom XIX. storočia parný stroj
vytláčal z energetickej základne nedokonalé a málo výkonné vodné kolesá.
Ich najväčšími zápormi bola ťažká regulácia a
zviazanosť a vodným zdrojom.
Rozkvet hydroenergetiky nestal v
XIX. storočí po vynáleze a zdokonalení konštrukcie vodnej turbíny e
tiež s vývojom elektrotechniky.
Po prvý raz výraz "turbína" použil pre svoj
nový typ vodného motora francúzsky inžinier Bourdin r. 1824. Jeho turbína
bola skonštruovaná podľa princípu Segnerovho kolesa, no s
použitím Eulerovej e Bordovej teórie a daná do prevádzky r. 1826.
maximálna účinnosť turbíny bola 67%. 0 rok neskôr dal do prevádzky
turbínu Bourdinov žiak Fourneyron .
V Rusku sa v tomto období rozšírila vodná turbína,
ktorú v r. 1837 skonštruoval I. Safronov.
Fourneyronova turbína sa v Európe
dosť rozšírila.
Neskoršie bola nahradená turbínou Heutschelovou-Jonvalovou (obr.
3-1). Táto turbína už mala po prvý
raz pripojenú odsávaciu rúru. Francisova turbína, sa vyvinula z Howdovej (1838) Francisovým zlepšením (1849). Jej vývoj
uzavrel Fink (1870), ktorý zaviedol natáčavé lopatky rozvádzacieho kolesa na ovládanie prietoku a usmerňovanie vodného prúdu pred
obežným kolesom turbíny.
Francisova turbína z roku 1866
Nasledujúci
vývoj bol zameraný najmä na také lokality, kde bola možnosť získania
veľkých výkonov pri malých prietokoch. To vyžadovalo malé prívodné
zariadenia a turbíny. Bolo to obdobie rozvoje stredno a vysokotlakových
vodných elektrární, najmä v horských oblastiach.
Ostávali
stále nevyužité rovinné úseky risk s malými spádmi, ale veľkými
prietokmi. Ukázala sa potreba skonštruovať okrem Francisovej e
Peltonovej turbíny aj nízkotlakové rýchlobežné vodné turbíny. Najprv sa
prs tento účel upravovali Francisove turbíny.
Až
v r. 1913 prišiel so svojím vynálezom Kaplan, profesor na Vysokej
škole technickej v Brne. Kaplan zostrojil najskôr turbínu vrtulovú, s
pevnými lopatkami. Táto pri zmene spádu alebo prietoku vykazovala
nižšie účinnosti. Ďalším vynálezom turbíny a
natáčavými lopatkami obežného kolesa bolí dosiahnuté veľmi
výhodné prevádzkové vlastnosti pri zmenách prietoku a spádu. Turbína podla
vynálezcu dostala názov Kaplanova.
Postupne
sa zdokonalovali konštrukcie turbín. Zlepšoval sa tvar
špirálnych skríň a odsávacích rúr. Zlepšovala sa stále aj
kvalita materiálov, z ktorých sa turbíny vyrábali. Toto umožnilo postupné
zvyšovanie účinnosti turbín.
Na začiatku tohto storočia bola účinnosť
turbín maximálne 75%, okolo roku 1910 už 80 % a v súčasnosti pri
veľkých turbínach je až 95 %.
Vysokú
účinnosť má aj pramene mechanickej energie na elektrická v generátoroch
a opačne v elektromotoroch. Tento druh premeny ďaleko prevyšuje
účinnosťou napr, premenu tepelnej energie na mechanická alebo
elektrická energiu.
Využívanie
vodnej energie si vynútilo aj rýchly rozvoj ostatných vodohospodárskych
stavieb a konštrukcií, ako boli hate, priehrady, ocelové prívodné
potrubia, hydrotechnické štôlne, vyrovnávacie komory a pod. Tiež
náročnosť vodohospodárskych a energetických stavieb bola
príčinou vývoje ťažkých zemných mechanizmov, zariadení na
výrobu a dopravu betónu, technológií zakladania stavieb a montážnych
spôsobov.
Jonvalova turbína z roku 1870