Korčule – dôkaz Coulombovho zákona
Korčule patria k starším vynálezom ľudstva.
Prvé korčule z kostí koní a sobov sa použili už v dobe kamennej. Podobu
kovového noža nadobudli až v 13. storočí, s kolieskami sa začali používať ešte
neskôr, koncom 18. storočia. Aj keď v čase ich objavenia človek teoreticky
nepoznal fyzikálne zákonitosti trenia, empiricky prišiel na spôsob pohybu
kĺzaním, pri ktorom je malé brzdenie. Intuitívne objavil to, čo my dnes vieme
fyzikálne zdôvodniť – koeficient trenia medzi korčuľami a ľadom je veľmi malý.
Preto aj brzdiaca sila – sila trenia je malá. A tak si kĺzaním človek može
pomôcť. V porovnaní s prirodzenou lokomóciou – chôdzou či behom – prekoná na
korčuliach rovnakú vzdialenosť s menším výdajom energie a za kratší čas.
V časoch kostených a v prvej etape kovových
korčúľ sa používali výlučne ako dopravný prostriedok. Až neskôr v 18. storočí
sa stalo korčuľovanie na ľade športom.
Už sme naznačili, že z fyzikálneho hľadiska je
korčuľovanie príkladom, keď vlastnosti materiálov dotýkajúcich sa pri pohybe
zabeupečujú dobré kĺzanie. Kvantitatívne to vyjadruje nízky koeficient trenia.
Ten má pre korčule z kvalitnej ocele hodnotu 0,014 až 0,027. Vačší koeficient
znamená väčšie brzdenie, teda väčšia sila trenia a naopak.
Okrem vlastnosti materiálov sila trenia
priamoúmerne závisí od kolmého tlaku. Táto závislosť je vyjadrená známym
vzťahom
T = f . N
Kde T je trecia sila
f - koeficient trenia
N
– kolmý tlak
Tento vzťah sa zvykne vo fyzike nazývať
Coulombov zákon.
Zaujímavou osobitosťou kĺzania korčule, ktorej
šírka noža býva 0,4 cm, po ľade je, že plocha opory korčuliara je extrémne
malá. Tento fakt možno využiť na zdôvodnenie indiferentného vzťahu sily trenia
a veľkosti dotykovej plochy. Nezávislosť medzi týmito veličinami je daná práve
Coulombovým zákonom. Z neho vyplýva že sila trenia závisí iba od kolmého tlaku a
koeficientu trenia.
Napriek tomu nie zriedkavo sa možno stretnúť s
názorom, že zmenou veľkosti dotykovej plochy sa zmení sila trenia. Ako príklad
sa uvádza lyžovanie. Poukazuje sa na to, že lyže s rozdielnou veľkosťou
sklznice niesú rovnako rýchle, čo je dôkazom rozdielnej brzdiacej sily, ktorou
je sila trenia. Naozaj dlhšie lyže, teda lyže s väčšou plochou sklznice, zvyknú
byť rýchlejšie. Ale nieje to dôkaz, že z Coulombovho zákona neprávom vypadla
veľkosť dotykovej plochy.
Predovšetkým dlhšie lyže majú vyššiu mieru
vlastnosti, ktorej sa odborne hovorí vodivosť. Je to schopnosť udržať priamy
smer. Kedže kratšia lyža je menej vodivá, je teda viac točivá, dochádza pri
jazde na nej v oblúku viac k bočnému zosúvaniu, čo spôsobuje, samozrejme,
väčšie brzdenie.
Preto z pomalšej jazdy na kratších lyžiach v
slalomových bránkach nemožno vôbec usudzovať o závislosti sily trenia od
veľkosti klznej plochy.
Ale aj väčšia rýchlosť dlhších lyží pri priamom
zjazde, teda pri jazde bez brzdivého bočného zosúvania je iba zdanlivým dôkazom
uvažovanej závislosti.
Na vysvetlenie tohto tvrdenia uvedieme, že
pohyb lyže po snehu môžu brzdiť okrem sily trenia sklzníc aj dalšie sily trenia
či sily príbuzné sile trenia – nazvime ich doplnkovými brzdiacimi silami. Je to
sila trenia bokov lyží a sila odporu snehu hrnutého pri jazde hrotmi lyží ,
resp. snehu, ktorý musia hroty preraziť. K nim sa môže ešte pridať sila odporu
snehu nad lyžami pri jazde v hlbokom snehu. Podiel týchto zložiek závisí aj od
veľkosti plochy sklzníc.
Menšia plocha znamená pri tej istej hmotnosti
lyžiara väčší merný tlak. V dôsledku toho sa zväčší miera zabárania lyží do
snehu čím sa zväčšia uvedené brzdiace sily, najmä sila odporu snehu, ktorý
musia hroty lyží preraziť.
Takže výhody dlhších lyží nie sú dané inou
silou trenia sklzníc. Tá závisí od kvality sklzníc a kolmého tlaku. Ak ten istý
lyžiar na kratších lyžiach s rovnako kvalitnými sklznicami na tom istom svahu
sa pohybuje pomalšie, zapríčiňujú to tie doplnkové brzdiace sily. Miera ich
pôsobenia sa zvyšuje zmenšovaním klznej plochy lyže.
Uvedené vzťahy potvrdzujú práve korčule.
Napriek malej dotykovej ploce, brzdiaca sila je malá. Podložka, po ktorej sa
pohybujú korčule je totiž tvrdý ľad. A tak zabáranie do podložky je malé. Ak je
ľad neupravený, a tým drsnejší, prípadne pri vyššej teplote ovzdušia mäkký, je
pomalší. Je to preto, že sa v dôsledku väčšieho zarezávania korčúľ do ľadu
zvýšilo ich brzdenie doplnkovými brzdiacimi silami.
Korčule sú teda naozaj pádnym dôkazom toho, že
veľosť dotykovej plochy priamo nevplýva na silu trenia. Možno ich tak využiť
nielen na vozenie sa ale tiež ako dôkaz platnosti Coulombovho zákona, podľa
ktorého je sila trenia závislá iba od kvality trecích plôch a kolmého tlaku.