Stalo sa už dobrým zvykom u niektorých študentov
najprv odpovedať na otázky a až potom porozmýšľať. To je ten lepší prípad.
Tá druhá skupina len odpovedá. Avšak len občas, ak si na niečo spomenie a
rozmýšľanie necháva na tých ostatných. Nuž čo, neostáva nám niekedy nič
iné, len sa pousmiať nad výrokmi "múdrych". Tí starší skôr zaplačú, keď
vidia, kam to naše vysoké školstvo smeruje. A ostatní, ktorí ešte doposiaľ
nepochopili, nad čím sa spolužiaci zabávali, majú možnosť pochopiť to
teraz.
Dúfame, že nad nasledujúcimi riadkami sa nielen dobre pobavíte, ale
hlavne si zoberiete ponaučenie s chýb druhých. (A kto by to náhodou predsa
len nepochopil, nechajte si to vysvetliť, aby sa vám to nestalo osudným na
skúške.)
|
|
Date: 20. IV. 2006
|
|
|
Základná jednotka pre hmotnosť je v gramoch, nie?
|
|
No veru nie!
|
|
Date: 6. IV. 2006
|
|
Konštatovanie:
|
Tú studenú vodu som zobral z vodovodu asi moc teplú, lebo má 30 ºC,
však pán profesor.
|
|
Otázka
|
Na čo slúži kalorimeter?
|
Odpoveď:
|
Kalorimeter je teplo odvádzajúca nádoba!
|
|
Isto?
|
|
No isto!
|
|
Date: 30. III. 2006
|
|
Konštatovanie?
|
Prosím vás, to je nejaký fenomém, keď dám do 29 ºC vody 39 ºC teplé teleso a
teplota vody klesne na 28 ºC?
|
|
Date: 22. III. 2006
|
|
|
Sú nejaké problémy tam vzadu?
|
Odpoveď:
|
No ja sa ho pýtam, lebo sa ma pýtal, prečo to toľko vyšlo a ja mu vravím, že neviem.
|
|
Date: 8. III. 2006
|
|
Otázka
|
Počúvate?
|
Odpoveď:
|
Počúvame!
|
Otázka
|
A čo som hovoril?
|
Odpoveď:
|
Nepočul som...
|
|
|
Na tabuli máte vzťah pre obvodovú rýchlosť a vedľa pre porovnanie vzťah pre uhlovú rýchlosť.
|
|
A tá normálna je aká?
|
|
Date: 16. XII. 2005
|
|
Otázka
|
Rozsah voltmetra je 6V. Aké napätie ukazuje ručička voltmetra?
|
Odpoveď:
|
(po chvíli počítania na kalkulačke)
628 voltov!
|
|
|
Povedzte mi Ohmov zákon!
|
Odpoveď:
|
Súčet prúdov v uzle je...
|
|
Date: 1. II. 2005
|
|
|
Na písomnej časti skúšky z Fyziky II:
|
Otázka:
|
Tá "Šinderova rovnica", ktorá to bola otázka?
|
|
Aká? Takú nepoznám. Nemáte na mysli náhodou Schrödingerovú rovnicu?
|
|
Hej, hej, tú som myslel...
|
|
Date: 21. I. 2005
|
|
Záver z LC:
|
Meraním sme získali prax do života, ktorá spočíva v tom, že na meranie sa treba psychicky a
fyzicky pripraviť, aby meranie prebehlo správne.
|
|
To je síce pravda, ale záver treba doplniť o výsledky merania!
|
Date: 28. I. 2005
|
|
po oprave:
|
Kyvadlo sme pootočili o jednu periódu, ktorú sme počítali ako jeden kmit. Kmitov sme počítali 100
a po 10 kmitoch sme zaznamenávali čas ...
|
|
Môžete spresniť výsledky vášho merania?
|
Date: 12. II. 2005
|
|
po spresnení:
|
Meraním sme získali prax do života, ktorá spočíva v tom, že na meranie sa treba psychicky a
fyzicky pripraviť, aby meranie prebehlo správne. Kyvadlo sme pootočili o jednu peródu, ktorú
sme počítali ako jeden kmit. Kmitov sme počítali 100 a po 10 kmitoch sme zaznamenávali čas ...
|
|
Môžete mi to, prosím vás, voľakto vysvetliť?
|
|
Date: 29. X. 2004
|
|
Záver z LC:
|
... Ani teplota v laboratóriu nebola priaznivá (16º C) je na meranie dosť malá. No naše
meranie postačuje...
|
|
Date: 27. X. 2004
|
|
Konštatovanie:
|
1/2 + 1/5 = 1/7
|
|
Ako ste k tomu došli?
|
|
No z hlavy, nie!?!
|
|
Date: 21. X. 2004
|
|
Otázka:
|
Riešili ste doma zadaný príklad?
|
Odpoveď:
|
Áno, zhruba som si pozrel zadanie.
|
|
A sused vyriešil príklad?
|
|
Áno, trochu som to riešil.
|
|
|
Prečo sa bočník nazýva bočníkom:
|
Odpoveď:
|
lebo odbáča prúd preč!
|
|
|
Koľko mal vyjsť ten odpor?
|
|
6 ohmov, vyšlo vám?
|
|
Tesne vedľa, 16!
|
|
|
Riešite si príklady alebo robíte niečo iné?
|
|
Pracujeme, ale už na ďalšom cvičení!
|
|
Date:15. X. 2004
|
|
Otázka:
|
Ako by ste vyriešili intenzitu elektrického poľa od dvoch nekonečne
rozľahlých vodivých rovín nabitých elektrickým nábojom s plošnou hustotou
obklopených vákuom?
|
Odpoveď:
|
Ja by som to riešil nekonečne dlho!
|
|
Otázka:
|
Odmerali ste už dĺžku toho drôtu?
|
Odpoveď:
|
A načo, veď je taká istá, ako im vyšlo na predchádzajúcom cvičení!
|
|
|
Záver z laboratórneho cvičenia:
|
|
Nepresnosť, ktorá v našom meraní vznikla, môžeme odôvodniť hlavne našimi
prehmatmi...
|
|
Date:24. IX. 2004
|
|
|
Ja pôjdem na skúšku z fyziky až keď sa naučím robiť na kalkulačke!
|
|
Date:7. VI. 2004
|
|
|
Na písomnej časti prijímacích pohovorov na Elektrotechnickú fakultu ŽU:
|
Otázka:
|
Pán profesor, môžem sa vás voľačo poprosiť?
|
|
No prosím.
|
|
Môžem sa najesť?
|
|
Date:19. IV. 2004
|
|
|
Záver z laboratórneho cvičenia:
|
|
Pri meraní sme postupovali diskrétne a snažili sme sa predchádzať chybám,
ktoré by mohli ovplyvniť meranie. Takže sme sa ani dákych vážnejších chýb ani
nedopustili...
|
Otázka:
|
A kde máte v referáte vypočítané chyby merania?
|
Odpoveď:
|
Tak to sme nevedeli, tak sme tam radšej nechali voľné miesto.
|
|
Date:5. IV. 2004
|
|
|
Na laboratórnom cvičení:
|
Otázka:
|
Akú máte na dnes prípravu?
|
Odpoveď:
|
V ťahu!
|
|
Otázka:
|
Čo je to adiabatická expanzia?
|
Odpoveď:
|
Adiabatická expanzia je vypustenie tlaku...
|
|
Otázka:
|
Odkiaľ máte tieto hodnoty?
|
Odpoveď:
|
To som si ich trochu upravil, aby mi to vyšlo...
|
|
Date:30. III. 2004
|
|
Otázka:
|
Aký je vzťah pre objem gule?
|
Odpoveď:
|
Predsa obsah podstavy krát výška!
|
|
Date:29. III. 2004
|
|
Otázka:
|
Kedy dôjde k adiabatickej expanzii?
|
Odpoveď:
|
Otvorím ventil, aby to tam zasyčalo.
|
|
Date:22. III. 2004
|
|
Otázka:
|
Aká je hodnota gravitačného zrýchlenia?
|
Odpoveď:
|
Hm, 0.81, po zaokrúhlení 10.
|
|
Date:24.XI. 2003
|
|
|
Na laboratórnom cvičení pri preskúšaní teoretických vedomostí:
|
Otázka:
|
Čo idete dnes merať?
|
Odpoveď:
|
To ešte nevieme...
|
|
Date:21.XI. 2003
|
|
Otázka:
|
Písomnú prípravu kde máte?
|
Odpoveď:
|
Sused má. (svoju)
|
Otázka:
|
A študovali ste to vôbec?
|
Odpoveď:
|
Hej, teraz som to čítal!
|
|
Date:13.X. 2003
|
|
Poznámka:
|
Počúvaj, vnútorný odpor tohto voltmetra je 3000
kW. Ten je ale odporný!
|
|
Date:11. III. 2003
|
|
|
... to aj tak dopadne, keď jeden meria a dvaja sa bavia!
|
|
My sme sa nebavili, my sme len viedli diskusiu, či meranie ide správnym
smerom!
|
|
Date:4. III. 2003
|
|
|
Za g budeme dávať 8,6? (g = 9,81 m.s-2)
|
|
Ako ste na to prišli?
|
|
Intuícia ...
|
|
Date:26. II. 2003
|
|
Otázka:
|
Ako je definovaná priemerná rýchlosť?
|
Odpoveď:
|
Priemerná rýchlosť je definovaná ako rýchlosť za čas!
|
|
Date:17. XII. 2002
|
|
Otázka:
|
Ako budete postupovať pri meraní Poissonovej konštanty?
|
Odpoveď:
|
No, natlakujem to tam ...
|
|
Date:17. XII. 2002
|
|
Otázka:
|
Ktorá je druhá platná číslica strednej kvadratickej odchýlky aritmetického
priemeru?
|
|
[E = (116,67 ± 12,57)MPa]
|
Odpoveď:
|
No 5 je!
|
|
Date:17. XII. 2002
|
|
Otázka:
|
Do akého maximálneho prúdu môžete ísť? (6 mA)
|
Odpoveď:
|
Do 24 milivoltov!
|
|
Date: 26. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo sa deje po adiabatickej expanzii?
|
Odpoveď:
|
Ono to tam fučí!
|
|
Date: 23. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Charakterizujte Poissonovu rovnicu!
|
Odpoveď:
|
Poissonova rovnica je zmena objemu a tlaku.
|
|
Date: 14. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo hovorí Newtonov gravitačný zákon?
|
Niekoľko odpovedí:
|
1) Existuje sústava, kde teleso sa javí ako v pokoji, ale v rovnomernom
priamočiarom pohybe. Takúto sústavu voláme inerciálna.
2) Teleso zotrváva v rovnomernom pohybe alebo v pokoji, ak na neho
nepôsobia žiadne vonkajšie sily, ktoré tento stav zmenia. Takáto sústava sa
nazýva neinerciálna vzťažná sústava.
|
Poznámka:
|
Spomeniete si ešte aj na nejaký iný Newtonov zákon?
|
|
Date: 14. XI. 2002 |
|
Otázka:
|
Čo hovorí Archimedov zákon?
|
Niekoľko podarených odpovedí:
|
1) Ak na voľný povrch kvapaliny padá tlak, potom vznikne v každom bode
kvapaliny rovnako veľký tlak.
2) Teleso ponorené do kvapaliny je nadľahčované silou, ktorá je v rovnováhe
kvapaliny s objemom, ktorý vytlačila ponorená časť telesa.
3) Teleso ponorené do kvapaliny je nadľahčované silou, ktorá sa rovná
hmotnosti tohto telesa a vztlakových vlastností danej kvapaliny.
|
Date: 10. XI. 2004
|
4) Teleso ponorené do kvapaliny je nadľahčované silou, ktorá sa rovná
objemu kvapaliny telesom vytlačenej.
|
|
Date: 12. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo chcete odmerať?
|
Odpoveď:
|
No predsa štúdium magnetického poľa Zeme.
|
|
Date: 8. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo hovorí Hookov zákon?
|
Odpoveď:
|
Modul pružnosti sa mení so zväščujúcim ohybom.
|
|
Date: 7. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Ako určíte ohniskovú vzdialenosť?
|
Odpoveď:
|
Keď nájdeme hrubší a tuhší obraz.
|
|
Date: 7. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Ktorá je predmetová vzdialenosť?
|
Odpoveď:
|
To je tá od začiatku svetla ...
|
|
Date: 5. XI. 2002
|
|
Otázka: |
Ako je definovaný moment zotrvačnosti?
|
Odpoveď:
|
Moment zotrvačnosti je vzdialenosť od osi otáčania ...
|
|
Date: 5. XI. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo vyjadruje pohybová rovnica fyzikálneho kyvadla?
|
Odpoveď:
|
Vektor momentu fyzikálneho kyvadla (značka mäkké i) ...
|
|
Date: 29. X. 2002
|
|
Otázka:
|
Čo hovorí Stokesov vzťah?
|
Odpoveď:
|
To je nejaká dlhá trubica ...
|
|
Date: 21. X. 2002
|
|
|
Počúvaj, keď voda vrie, má 100 °C?
|
|
Hej.
|
|
A si si istý?
|
|
???
|
Poznámka:
|
1) Skúste sa pozrieť do tabuliek, pri akých podmienkach
je určovaná teplota varu kvapalín.
2) Čo tak zobrať teplomer a overiť si to?
|
|
Date: 18. X. 2002
|
|
|
Pomenovanie pre vodorovný vrh:
|
|
Vrh priamo vpred!
|
|
Date: 15. X. 2002
|
|
|
Pán profesor, tá hmotnosť má byť v metroch, však?
|
|
?!? :-)
|
|
Date: 18. X. 2002
|
|
Otázka:
|
Aká je teplota tej zohriatej vody?
|
Reakcia:
|
študent vytiahne teplomer z vody a asi po pol minúte zahlási:
Ono to stále klesá ...
|
|
A prosím vás, teplotu čoho vlastne meriate?
|
|
No predsa vody!!!
|
|
Date:18. X. 2002
|
|
Výrok:
|
Voda, ktorá sa zohrieva na variči, je na spodku chladnejšia ako na vrchu ...
|
Moja reakcia:
|
Ako ste na to prišli?
|
|
No je to tak, ako so vzduchom, chladnejší je dole a teplejší hore!
|
|
Date: 18. X. 2002
|
|
|
Tá hustota sklennej guľky je taká istá ako vody?
|
|
??? :-)
|
|
|