Farba tónu klavíra

   Farba tónu klavíra závisí na kvalite kladivka, na easovej dažke úderu kladivka a na rezonanených vlastnostiach ozvuenej dosky a skrine klavíra. Ak je struna udretá len krátko tvrdým kladivkom, ostro sa v mieste úderu prehne. Okrem základného tónu sa v takomto prípade vytvorí ešte veľký poeet vysokých harmonických tónov znaenej intenzity. Zvuk, ktorý tak vzniká, je až nepríjemne ostrý, prenikavý. Ak je kladivko, ktorým je struna rozkmitaná, mäkké a pružné, prebieha úder v dostatoene dlhej dobe, pohybové zmeny na strune sú plynulé, intenzita vyšších harmonických tónov klesá, tón je mäkší. Vonkajšie obaly kladiviek bývajú mäkšie než vnútorné, aby kladivko mohlo dosadnú? 3ahšie na strunu a aby nastal pružný odraz na vnútornej vrstve. Easový priebeh tónu klavíra je vždy sprevádzaný šumom vznikajúcim pri údere kladivka. 
Farba tónu u klavíra sa tiež znaene mení s dynamikou hry. Pri údere jemným stisnutím klávesu (pp, p) vystupujú do popredia nižšie harmonické zložky, pri silnom údere (ff, f) sa výrazne uplatoujú i vzdialenejšie harmonické zložky a tiež hladina šumu je vyššia. Farba tónu u klavíra závisí, i kei nepatrne, tiež na tom, či vrchná doska klavíra je uzatvorená alebo otvorená. Ak je doska zatvorená, vyžaruje nástroj akustickú energiu takmer rovnomerne do všetkých smerov horizontálnej rovine. Ak je doska z polovice otvorená, je najpriaznivejší smer vyžarovania v smere otvoru v uhle -10° až +10° nad a pod vodorovnú rovinu. Ak otvoríme túto dosku viac, tento uhol sa zväešuje smerom hore až asi do 35° od vodorovnej roviny hore. Ak je vrchná doska celkom otvorená, je vyžarovanie zvuku vo všetkých smeroch dobre vyrovnané.



Výška tónu, doznievanie a rezonančná skriňa klavíra

Farba tónu klavíra

 
| Mechaniky | Spôsob rozkmitania | Tóny klavíra | Dynamické rozsahy