Namorníctvo


Pre tuto oblast som vybral velmi zaujimavu oblast zvysovania rychlosti ponoriek a uplne ponornych telies(torped rakiet)

Princip superkavitacie


Tento princip hovori o tom ze so zvysujucou sa rychlostou pohybu kvapaliny sa znizuje jej tlak a rusia sa vazby medzi kyslikom vo vode, takze vznikaju bublinky vzduchu co je jav zvany kavitacia. Ak sa taketo bublinky spoja v jednu je to tzv. superkavitacia. Tento jav bol hlavnou myslienkou zvysenia rychlosti uplne ponorenych objektov(ponoriek torped), napr. Torpedo VA-111 Škval Je klasicke torpedo urychlene raketovym motorom na rychlost vzniku superkavitacie. Tato je riadena tak, aby sa torpedo pohybovalo v tejto pomyslenej "bubline", teda v prostredi s omnoho mensim odporom ako ma voda..



hovori sa o rychosti 100m/s, no neoverene informacie hovoria o rychlosti vyssej ako zvuk!!! Je dost logicke ze ak tento princip funguje pri torpedach snad to bude(samozrejme s omnoho vyssimi energetickymi narokmi)fungovat aj u ponoriek… Obrovska nevyhoda tejto metody je obrovsky hluk, co je velkym demaskujucim javom.. Preto sa rusky betari zamerali na zvysenie rychosti ale s rukou v ruke so snizenim hlucnosti.

Vyvinuli metodu zvanu:

Pohon polarizaciou vody


Klasicke ponorky su dnes priamo pohanane lodnym srobom, co je vlastne sustava listov pripevnenych na osi svojou pozdlnou osou vyvodzujucich pri pohybe vodou akusi formu vodneho "vztlaku". Trenim vody o listy vznika o.i hluk. Dalsi hluk vznika trenim samotneho kovoveho(alebo titanoveho)trupu o vodu a v neposlednom rade hluk sposobuju aj chladiace zariadenia jadroveho reaktora, ktorym je pohanana drtiva vacsina dnesnych utocnych ponoriek. Princip pohonu polarizaciou vody je taky, ze ponorka pohybujuca sa vpred nasava vodu do niekolkych tunelov vnutri ponorky ,kde je urychlovana elektromagnetickym polom, ktore vyuziva nabojov iontov morskej soli obsiahnutej v morskej vode..